logo
EXPERTISECENTRUM KLACHTEN, CALAMITEITEN EN GESCHILLEN ZORG EN WELZIJN

Zorggeschillen


Voor 1 januari 2017 moeten zorgaanbieders vanwege de inwerkingtreding van de Wkkgz ( Wet Kwaliteit klachten Geschillen Zorg) zijn aangesloten bij een door de minister van VWS erkende geschilleninstantie. De erkenningseisen staan in de Uitvoeringsregeling Wkkgz. Zodra een geschilleninstantie door de minister is erkend kunt u zich daarbij aansluiten en voldoet u aan de eis uit de wet om aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie.

Beroepsprocedure

Met de invoering van de Wkkgz kunnen klagers ‘in beroep’ gaan bij een externe geschilleninstantie die bindend kan adviseren en een vergoeding van geleden schade kan toekennen tot in ieder geval € 25.000, –.  De geschilleninstantie moet binnen een half jaar met een uitspraak komen.

Er is in principe geen rechtstreekse toegang tot de geschilleninstantie. Een klacht dient te worden voorgelegd aan de zorgaanbieder die met een onafhankelijke klachtenfunctionaris de klacht in behandeling zal nemen. Uitzonderingen zijn ter beoordeling van de geschilleninstantie, zoals bijvoorbeeld:

• Als de zorgaanbieder zijn verplichtingen m.b.t. de behandeling van klachten in het algemeen niet nakomt (geen klachtenregeling, of voldoet niet aan de eisen) of bij de behandeling van de klacht de klachtenregeling niet volledig heeft nageleefd.
• De klager niet tevreden is over de schriftelijke reactie van de zorgaanbieder op de klacht.

U kunt hier meer informatie terugvinden over de melding van een geschil en/of snel de infographic downloaden.

Stichting Zorggeschil

Quasir is met een aantal partners, waaronder representatieve Cliëntengroepen en Beroepsverenigingen, mede-initiatiefnemer voor de totstandkoming van de door de minister van VWS erkende Stichting Zorggeschil die een geschilleninstantie mag zijn voor de zorg en welzijn. De erkenning is in december 2016 toegekend. Zie hiervoor ook dit persbericht.

Quasir zal op basis van een dienstverleningsovereenkomst de aansluiting via een abonnementsvorm voor zorgaanbieders tot deze erkende geschilleninstantie verzorgen alsmede de financiële afhandeling van de abonnementsgelden.

De Stichting Zorggeschil heeft een bestuur en secretariaat. Voor sommige kantoortaken zal capaciteit worden ingeleend bij de partners die in de stichting vertegenwoordigd zijn.

Op de website www.zorggeschil.nl kunt u meer informatie terugvinden over de Stichting Zorggeschil. Op Twitter kan de Stichting Zorggeschil gevolgd worden via @zorggeschil of @zorggeschillen.

Quasir zal aan al haar abonnementhouders de aansluiting tot deze geschilleninstantie aanbieden in de vorm van een module tegen een tarief op jaarbasis.

Meer informatie over de abonnementsvorm “Aansluiting Geschilleninstantie Zorg” of enig andere dienst van Quasir kunt u verkrijgen door onderstaand contactformulier in te vullen.

Informatieaanvraag abonnement aansluiting Geschilleninstantie Zorggeschil

email-handtekening-quasir-728x90

Waarin bent u geïnteresseerd?

Uw persoonlijke gegevens:

Achternaam (verplicht)

Voornaam (verplicht)

E-mail adres (verplicht)

Telefoon (verplicht)

Functie

Organisatie

Adres

Postcode

Woonplaats

Gegevens organisatie:

Organisatie / afdeling

Postadres

Postcode

Plaats

Hoe bent u op de Quasir website terechtgekomen (verplicht):Dutch Health NetworkSkiprZorgvisieAD VisieStichting ZorggeschilDe Bureaus - Het HerstelcoachBureauVKIGVvKNCZBTNGoogleQuasir NieuwsbriefStudent Quasir AcademyMedewerker QuasirAndere wijze

Na invulling van het formulier klikt u eenmaal op "Versturen". Daarna even geduld s.v.p. totdat de mededeling verschijnt dat het formulier is verzonden!

Gelieve dit veld leeg te laten.