Opleidingen, trainingen en workshops via de Quasir Academy

Quasir is hét opleidingsinstituut op het gebied van klachten, calamiteiten en cliëntondersteuning in de zorg, welzijn en sociaal domein. Voor al onze opleidingen is een hbo denk- en werkniveau vereist.

Introductie

Met veel plezier doe ik mijn werk als eindverantwoordelijke voor de Quasir Academy. Daarbij krijg ik veel energie en inspiratie uit mijn persoonlijke contacten met de cursisten, alumni en trainers. De omvang en organisatie van de Academy zorgen ervoor dat ik met iedere cursist persoonlijk kennismaak voordat deze met een opleiding start.

Door dit persoonlijke contact voor en tijdens de opleiding weten cursisten mij snel te vinden. Hierdoor kunnen we vanuit de Academy adequaat reageren op persoonlijke vragen. Denk aan het verschuiven van een deadline bij het inleveren van opdrachten, op een ander tijdstip examen doen etc. In ieders leven gebeurt veel en dan is het fijn als er met je wordt meegedacht in een passende oplossing.

Nieuwe trainingen en masterclasses ontstaan door naar cursisten en alumni te luisteren en door te vragen. De strippenkaart voor persoonlijke coaching is zo ook ontstaan. Fijn om te horen hoeveel deze gesprekken mensen opleveren en vaak een volgende stap in de persoonlijke ontwikkeling tot resultaat hebben. Door continue te luisteren naar de behoeften van cursisten en alumni weten de trainers en ik gezamenlijk de basisopleidingen actueel te houden en ons aanbod uit te breiden.

Via de LinkedIn groep voor alumni delen we kennis en weet men elkaar ook te vinden als het gaat om andere relevante zaken zoals nieuwe opleidingen en actuele ontwikkelingen.

Door mijn nieuwsgierigheid naar hoe andere Academy’s hun aanbod verdiepen en verbreden is er een mooie samenwerking ontstaan met Medirisk en NCZ. Ook zoek ik de samenwerking op met individuele trainers die een training hebben die aansluit bij het aanbod van de Quasir Academy.

Mijn levensmotto is, ‘behandel anderen zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden’. Dit pas ik dagelijks toe in mijn werk en dat levert vaak mooie en verrassende reacties op. Als ik dan ’s avonds of in het weekend in de natuur loop en geniet van de rust voel ik de blijdschap om op deze wijze een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van mensen.

Siberta Hassing Business Unit Leider Quasir Academy

Basis Opleiding Klachtenfunctionaris Zorg, Welzijn en Sociaal Domein

2 maanden | hbo-niveau | € 2.495,00

Een professionele opleiding waar theorie vooraf wordt bestudeerd en tijdens de les wordt verdiept via onder meer casuïstiek. Geaccrediteerd door Registerplein.

Opleiding Calamiteitenonderzoeker in de zorg

4 dagen | hbo denk- en werkniveau | € 2.495,-

U leert om systematisch een calamiteitenonderzoek uit te voeren en/of een calamiteitencommissie voor te zitten. Ruime aandacht voor rollenspellen en interviewtechnieken.

Complete Opleiding Klachtenfunctionaris Zorg, Welzijn en Sociaal Domein

9 maanden | hbo-niveau | v.a. € 5.995,-

Een professionele opleiding waar theorie vooraf wordt bestudeerd en tijdens de les wordt verdiept via onder meer casuïstiek. Geaccrediteerd door Registerplein.

Training Ethiek en “Moreel beraad” voor klachtenfunctionaris en vertrouwenspersonen

1 dag | hbo-niveau | € 475,00

Training Ethiek en “Moreel beraad” voor klachtenfunctionaris en vertrouwenspersonen (incompany)

1 dag | hbo-niveau | p.o.a.

Training Klachtenmanagement in de zorg en Leren van Klachten

2 dagen | hbo-niveau | € 475,- per dag

Leer alle facetten van klachtenmanagement waarmee de klachtenfunctionaris te maken heeft binnen de zorg, welzijn en sociaal domein. Geaccrediteerd door Registerplein.

Incompany eendaagse Praktische training ‘Omgaan met Agressie en geweld in de zorg’

1 dag | hbo-niveau | p.o.a.

Eendaagse Praktische training ‘Omgaan met Agressie en geweld in de zorg’

1 dag | hbo-niveau | € 495,00

Training Ethiek en “Moreel beraad”

1 dag | hbo-niveau | € 495,-

Eendaagse opleiding Wet zorg en dwang voor bestuurders

1 dag | hbo-niveau | € 595,00

Eendaagse opleiding Wet zorg en dwang voor zorgverantwoordelijken

1 dag | hbo-niveau | € 595,00

Eéndaagse training klachtencommissie leden

1 dag | hbo-niveau | prijs op aanvraag

Tweedaagse verdiepingstraining Calamiteitenonderzoek

2 dagen | hbo-niveau | € 995,00

Incompany training Wet zorg en dwang ‘Wat kan ik ermee’ (voor professionals)

| hbo-niveau | prijs op aanvraag

U leert om systematisch een calamiteitenonderzoek uit te voeren en/of een calamiteitencommissie voor te zitten. Ruime aandacht voor rollenspellen en interviewtechnieken.

Incompany training “Calamiteitenonderzoek”

| hbo-niveau | prijs op aanvraag

U leert om systematisch een calamiteitenonderzoek uit te voeren en/of een calamiteitencommissie voor te zitten. Ruime aandacht voor rollenspellen en interviewtechnieken.

Incompany training “Spiegelgesprekken”

1 dag | hbo-niveau | prijs op aanvraag

Hoe tevreden is uw patiënt of cliënt? Hoe meet u dit? Voelt de cliënt zich persoonlijk gehoord? Hoe kunt u aanknopingspunten krijgen om uw dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de wens en verwachting van uw cliënt? Het spiegelgesprek is een heel effectieve, indringende en onafhankelijke methode om zicht te krijgen op wat uw klanten belangrijk vinden om uw zorg of dienst als goed te ervaren.

E-learning Kennismaken met calamiteitenonderzoek

Dagdeel | diverse data | € 295,00

Oriënteer u op onze opleiding tot klachtenfunctionaris of calamiteitenonderzoeker. Bezoek één van de introductiebijeenkomsten.

Driedaagse opleiding Wet zorg en dwang “Wat kan ik ermee” (voor professionals)

3 dagen | hbo-niveau | € 2495,00

De Wzd-functionaris in de zorg vervult een onafhankelijke rol in het toezicht op onvrijwillige zorg, zowel op het niveau van de individuele cliënt als met betrekking tot het beleid van de organisatie. In deze driedaagse opleiding word je meegenomen in de rol van de Wzd functionaris, de wetgeving en aan de hand van casuistiek worden beelden gedeeld.

Masterclass Teken je boodschap

1 dag | hbo-niveau | € 475,00

Leer de impact vergroten van je begeleiding, training, presentatie, advies en/of communicatie door middel van sprekende en eenvoudige tekeningen.

Intervisie begeleiding

Intervisiebegeleiding | per dagdeel van 3 uur | € 595,00 exclusief reistijd en reiskosten

Richt u zich op klachten, cliënttevredenheid, zorgkwaliteit en/of calamiteiten? Intervisie help individuen, teams en groepen bij samen leren. Starten jullie een intervisiegroep? Of lukt het niet om structuur aan te brengen? Via begeleiding leer je als groep om beter te worden in intervisie en daarmee het leerrendement te verhogen.

Training Medewerker Vertrouwenspersonen

3 dag | hbo-niveau | € 1590,00 basis plus € 425,00 verdieping

Vertrouwenspersonen zijn er op verschillende plekken. Alle organisaties in Nederland hebben op basis van de Arbowetgeving en de Wet Bescherming Klokkenluiders een vertrouwenspersoon voor hun medewerkers. Belangrijk kenmerk van de vertrouwenspersoon is dat hij partijdig is. En dat hij een onafhankelijke houding heeft ten opzichte van de organisatie, ook wanneer hij daar in dienst is. In de training is er dan ook ruim aandacht voor deze basishouding. De trainers zijn zich ervan bewust dat veiligheid in de groep een vereiste is.

Training Cliënt Vertrouwenspersonen in de zorg en welzijn

3 dag | hbo-niveau | € 1590,00 basis plus € 425,00 verdieping

Vertrouwenspersonen zijn er op verschillende plekken. Een cliënt of een familielid van een cliënt in de zorg kan een beroep doen op een vertrouwenspersoon, Belangrijk kenmerk van de vertrouwenspersoon is dat hij partijdig is. En dat hij een onafhankelijke houding heeft ten opzichte van de organisatie, ook wanneer hij daar in dienst is. In de training is er dan ook ruim aandacht voor deze basishouding. De trainers zijn zich ervan bewust dat veiligheid in de groep een vereiste is.

Training “Het organiseren en leiden van spiegelgesprekken”

1 dag | hbo-niveau | € 495,-

Hoe tevreden is uw patiënt of cliënt? Hoe meet u dit? Voelt de cliënt zich persoonlijk gehoord? Hoe kunt u aanknopingspunten krijgen om uw dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de wens en verwachting van uw cliënt? Het spiegelgesprek is een heel effectieve, indringende en onafhankelijke methode om zicht te krijgen op wat uw klanten belangrijk vinden om uw zorg of dienst als goed te ervaren.

Proeverij Quasir Academy, maak kennis met de diverse opleidingen

Dagdeel | diverse data

Oriënteer u op onze opleiding tot klachtenfunctionaris of calamiteitenonderzoeker. Bezoek één van de Proeverijen.

Masterclass Schriftelijke communicatie en adviseren over (voor klachtenfunctionarissen)

1 dag | hbo-niveau | € 475,00

Leer effectiever schriftelijk communiceren, en anderen daarover te adviseren.

Masterclass: je weet wat moet veranderen, check het en doe het (adviseren over Veranderende Cliënten in Veranderende Organisaties)

2 dagdelen | hbo-niveau | € 495,-

Leer veranderende zorgtrends, cliëntgedrag en cliëntbehoeftes signaleren. En ontdek hoe u hierop actief kunt inspelen om de zorgkwaliteit te verbeteren.

Individuele coaching voor Zorgprofessionals

strippenkaart | 7,5 uur advies | € 750,-

Richt u zich op klachten, cliënttevredenheid, zorgkwaliteit en/of calamiteiten? Intervisie met een onafhankelijke coach levert u inspirerende bijdragen op voor uw werk.

opleiding Cliëntvertrouwenspersoon Wzd

8 maanden | hbo-niveau |

Inmiddels heeft de Academy van Quasir 75% van de Cliëntvertrouwenspersonen Wzd opgeleid. De opleiding blijft zich ontwikkelingen, dit is inherent aan de ontwikkeling van deze nieuwe functie.

Training Doelgerichte Gespreksvoering en Communicatie in de zorg en sociaal domein

5 dagen | hbo-niveau | € 475,- per dag

Leer hoe de klachtenfunctionaris in de zorg, welzijn en sociaal domein effectief communiceert met klagers en aangeklaagden. Geaccrediteerd door Registerplein.

Training Juridische Kaders (onder andere Wkkgz)

1 dag | hbo-niveau | € 475,-

Leer over wet- en regelgeving waarmee de klachtenfunctionaris in de zorg en welzijn te maken heeft, zoals de Wkkgz. Geaccrediteerd door Registerplein.

Training Onafhankelijkheid in Klachtenbemiddeling in de Zorg, Welzijn en Sociaal Domein

1 dag | hbo-niveau | € 475,-

Leer uw onafhankelijke rol en positie te bewaren als klachtenfunctionaris in de zorg, welzijn en sociaal domein. Geaccrediteerd door Registerplein.

Onze lesruimte

Op onze locatie in  Lelystad beschikken wij over een ruim leslokaal waarin het mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn maar ook online. Zo kunnen we iedereen op passende wijze faciliteren in het volgen van een opleiding of training bij ons. We beschikken over onze eigen Wi-fi.

Het leslokaal is gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer of auto, wij zitten op loopafstand van station Lelystad.

Ons bezoekadres:
Schans 18-02
8231 KA Lelystad

Visie op leren

Visie op leren

Quasir gaat bij haar visie op leren uit van HBO-werk- en denkniveau, met de nadruk op het toepassen van theorie in de praktijk, reflectie en het gebruik van eigen casuïstiek en jurisprudentie. Dit vormt een solide basis voor een effectief en relevant onderwijsprogramma. De visie die Quasir heeft op leren en duurzaam ontwikkelen geldt voor alle opleidingen die door Quasir worden aangeboden.

HBO-werk- en denkniveau:

We streven ernaar een leeromgeving te creëren die studenten uitdaagt op HBO-werk- en denkniveau. Dit betekent niet alleen het verwerven van kennis, maar ook het ontwikkelen van kritisch denken, analytische vaardigheden en het vermogen om complexe problemen op te lossen.

Toepassen van theorie in de praktijk:

Theoretische kennis is van onschatbare waarde, maar het echte begrip komt vaak voort uit de toepassing ervan in de praktijk. We moedigen actieve participatie aan, waarbij studenten de geleerde concepten integreren in praktijksituaties. Dit helpt hen niet alleen om de stof te begrijpen, maar ook om voorbereid te zijn op de uitdagingen van het werkveld.

Reflectie en eigen casuïstiek:

Reflectie is een krachtig instrument voor persoonlijke en professionele groei. Studenten worden aangemoedigd om regelmatig terug te kijken op hun eigen leerproces en ervaringen. Daarnaast wordt het gebruik van eigen casuïstiek gestimuleerd, waardoor studenten praktische situaties uit hun eigen ervaring kunnen inbrengen en analyseren.

Jurisprudentie:

Een diepgaand begrip van juridische vraagstukken vereist niet alleen kennis van de theorie, maar ook vertrouwdheid met de praktijk. We integreren jurisprudentie in ons curriculum, waardoor studenten leren van eerdere juridische beslissingen en precedenten. Dit vergroot niet alleen hun juridische kennis, maar ook hun vermogen om strategisch te redeneren en beslissingen te nemen.

Duurzaam ontwikkelen:

Het gaat daarbij om snel schakelen, inspelen op veranderingen, veerkracht en blijvende inzetbaarheid van medewerkers. Als individu heb je hiervoor ‘learning agility’ nodig, concreet betekent dit het vermogen om van ervaringen te leren en deze inzichten toe te passen voor nieuwe vraagstukken. Om dit te bereiken gaat Quasir uit van vijf pijlers als basis voor de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers aan de trainingen van Quasir. Zie bijlage voor de vijf pijlers.

Deze visie op leren legt de basis voor een holistische benadering van onderwijs op Hbo-niveau, waarbij theoretische kennis wordt geïntegreerd met praktische toepassingen, reflectie en de rijke bron van jurisprudentie. Het doel is om afgestudeerden voor te bereiden op een succesvolle en impactvolle toekomst binnen hun eigen werkveld. Waarbij ze niet alleen beschikken over kennis, maar ook over de vaardigheden om deze effectief toe te passen in diverse professionele contexten.

Bijlage: vijf pijlers als basis voor de persoonlijke ontwikkeling

Uitgaan van de autonomie van de student

‘Zonder motivatie geen ontwikkeling’ durven we binnen Quasir te stellen. Daarom is het belangrijk dat de student zelf verantwoordelijkheid krijgt en neemt. Als je als individu zelf de regie kunt en mag pakken over eigen werk en ontwikkeling, dan versterkt dat de vitaliteit in het werk. Als student betekent dit dat je energiek en met plezier aan het werk gaat en je kwaliteiten beter inzet. Dit draagt bij aan het succes van de student in het behalen van resultaten na het volgen van een training.

Potentieel en persoonlijke ambitie centraal

Werkelijk leren en ontwikkelen met duurzaam resultaat vraagt om een aanpak die aansluit bij het potentieel van de student. Binnen Quasir richten we ons op het vrij maken van iemands kracht en talenten en verbinden deze met de ambities van het team en de organisatie waarvoor men werkt. Hierdoor ontstaat een mindset met meer durf. Zo komt een individu tot creatievere oplossingen en worden talenten beter benut.

Bewust omgaan met belemmeringen

Iedereen heeft een bepaalde historie en neemt deze mee in het leren. Wanneer de druk toeneemt, kan een individu terugvallen in belemmerende denkpatronen. Wij helpen studenten die patronen te herkennen, zich bewust te zijn van hun blokkerende overtuigingen of gedachten en hier anders mee om te gaan. We leren studenten om ruimte te maken voor reflectie, zodat zij bewust kunnen kiezen voor effectief gedrag.

Leren door te reflecteren en te doen

Leren wordt leuker als je dit kunt verbinden met het verwezenlijken van je waarden. Echter we weten tegelijkertijd dat leren moeilijk kan zijn en groeipijn oplevert. Door studenten te confronteren en feedback te geven, dagen we ze uit tot diepgaande reflectie. Quasir zorgt voor een veilige omgeving, waarin je je kwetsbaar kunt opstellen en kunt experimenteren met nieuw gedrag.

Leren in de (omgevings)context

De leervraag van een student of team is vaak direct of indirect afgeleid van die van de organisatiedoelstelling(en). De werkplek is dan ook dé plek om te leren en te oefenen. Quasir helpt studenten om gedrag en routines te bevorderen waarin het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid vanzelfsprekend wordt.

Leervormen die Quasir toepast

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een combinatie van leervormen de beste resultaten voor een student oplevert. Ieder individu heeft zijn persoonlijke leervoorkeuren. Door daarop aan te sluiten is Quasirs doel dat studenten snel en effectief de beoogde leerdoelen realiseren.

Binnen Quasir maken we gebruik van de volgende leervormen.

Klassikaal en ontmoeten                                    Coaching

* Face-to-face

*Trainingsacteurs

* Intervisie

 

* Face-to-face

* Teams

* Coaching on the job

Boeken en rollenspellen                                           Zelfreflectie              

* Boeken

* Rollenspellen

 

* Verslag

* Feedback

* Persoonlijkheid scan

* Evaluatie

 

 

Algemene voorwaarden

De Quasir Academy streeft ernaar om mensen duurzaam op te leiden tot goede beroepsbeoefenaren. We willen het beste uit onze cursisten naar boven halen en ze stimuleren tot een topprestatie en het verleggen van hun eigen grenzen. De rechten en plichten die u hierbij hebt als cursist, leest u in onze algemene voorwaarden.

Cvp Wzd regio Noord

Advies nodig?

De Quasir Academy is hét opleidingsinstituut voor professionals en organisaties op het gebied van klachtenmanagement, calamiteitenonderzoek, cliëntenondersteuning en persoonlijke coaching en ontwikkeling. Hebt u vragen over één van onze opleidingen, trainingen of workshops? Of wilt u scholingsadvies voor het verbreden en verdiepen van uw vakkennis? Neem gerust contact op met de Quasir Academy.

© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.