logo
EXPERTISECENTRUM KLACHTEN, CALAMITEITEN EN GESCHILLEN | ACADEMY | ONDERZOEK EN ADVIES

Tweedaagse training Mediation in de zorg


Wat maakt Mediation geschikt voor de Zorg?

  • Reputatie. Schade aan de reputatie van een zorginstelling of medisch specialist heeft direct gevolgen voor het vertrouwen in de zorg die wordt geleverd. Omdat vertrouwelijkheid een kernvoorwaarde voor Mediation is, kan reputatieschade worden voorkomen. Voor de klager – veelal een patiënt- is Mediation laagdrempelig en vanwege het vertrouwelijke karakter minder belastend.
  •  Snelheid. Een Mediation kan snel gepland worden. Bovendien is bij een gemiddelde Mediation vaak na twee bijeenkomsten duidelijk of partijen tot een oplossing kunnen komen. Bij alternatieven vormen van geschilbeslechting zoals een procedure bij de rechter of arbitrage zijn partijen gebonden aan termijnen. En vindt veelal eerst een schriftelijke uitwerking plaats. Ook zal een rechter of arbiter zich eerst in de inhoud moeten verdiepen. Bij een Mediation is dat vanwege de bijzondere rol van de mediator niet aan de orde.
  • Kosten De kosten die worden gemaakt zijn voor de intakegesprekken, de Mediation bijeenkomsten en een eventueel verslag en/of overeenkomst. Daardoor zijn de kosten ten opzichte van een procedure bij de rechter of arbiter beperkt.
  • Duurzame relatie. Mediation beoogt een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Waar bij een gerechtelijke procedure of arbitrage de verhoudingen vaak verharden, hebben partijen na een Mediation inzicht in elkaars belangen. Voor bijvoorbeeld een maatschap of Medisch Specialistisch Bedrijf, waarbij men samen verder moet, draagt dat bij aan de duurzame relatie. Ook voor de verhouding tussen een zorginstelling en een ondernemingsraad of cliëntenraad geldt vanzelfsprekend dat men na een conflict met elkaar verder moet.

Voldoende reden om de tweedaagse training Mediation in de zorg te gaan volgen.

 

Dag1:

  • Hoe is het zorglandschap georganiseerd? Wat maakt Mediation in de zorg anders? Met welke partijen en regels/ procedures dien je rekening te houden?
  • Lastige gesprekken met licht verstandelijk beperkte personen; groepen (familie en cliënten), mensen die erg hoog in hun emotie zitten.

 

Dag 2:

  • Bemiddelingsgesprekken; Mediation tussen cliënten/patiënten en personeel in de zorg/directie instelling.
  • Oefenen met (eigen) casuïstiek met een acteur.

 

Doelgroep

Speciaal voor mediators die hun werkveld willen uitbreiden met de zorg.

 

Na de training

Heb je meer inzicht en zelfvertrouwen om zelf complexere en lastiger Mediation gesprekken te voeren. Je kent je eigen valkuilen en weet daarmee om te gaan. Theorie en oefenen met casuïstiek zorgen ervoor dat je de theorie verrijkt met veel praktische oefeningen.

 

Data en locatie

De training wordt gegeven in onze eigen trainingslocatie in Almere, Wisselweg 33.
De data voor deze tweedaagse training zijn 13 en 20 november
Tijden van 9.30 tot 16.30 uur

 

Kosten

De kosten zijn € 995,00, dit bedrag is BTW vrij. De training vindt doorgang bij een minimale deelname van 8 cursisten. Het kan dus handig zijn om je met een team aan te melden.

 

Trainer

De trainer is een ervaren mediator die werkzaam is in het werkveld en bekend met de huidige casuïstiek.

 

PE punten

Accreditatie bij MfN en ADR is aangevraagd.

 

Wilt u zich aanmelden voor deze workshop? Neem dan contact met ons op via het e-mailadres academy@quasir.nl of via telefoonnummer 085-4874012.