logo
EXPERTISECENTRUM KLACHTEN, CALAMITEITEN EN GESCHILLEN | ACADEMY | ONDERZOEK EN ADVIES

Nieuws


De recente nieuwsberichten van de Quasir groep

Abonneer u vandaag nog op onze nieuwsbrief. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van Quasir? Neem dan direct contact met ons op.

Calamiteitenonderzoek: een uitdaging

  Calamiteitenonderzoek gaat over ernstige incidenten. Geen lichte kost dus. Tegelijk is het essentieel om een verbeterslag te maken in de kwaliteit van zorg. Trainer Anne-Cornelie de Pont legt uit.   Processen en systemen De passie voor het calamiteitenonderzoek is bij Anne-Cornelie de Pont ontstaan door haar werk als intensivist en als voormalig coördinerend specialistisch inspecteur bij de Inspectie Gezondhei
Lees meer

Cursisten, trainers en managers inspireren elkaar tot online onderwijs

  De Quasir Academy in Almere verwelkomt jaarlijks ruim honderd zorgprofessionals voor opleidingen op het vlak van klachten, calamiteiten, geschillen en cliëntvertrouwenswerk. Fysieke aanwezigheid was voor het onderwijs altijd belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan rollenspellen met acteurs. De coronabeperkingen waren voor de Academy dan ook een uitdaging om hier een andere invulling aan te geven. Door een unieke samenwer
Lees meer

Cliëntenbemiddeling en coronaveiligheid: hoe gaat dat samen?

  Anja van Straten-Scheper, bestuurder van Quasir Het fysiek bezoeken van zorginstellingen is essentieel voor een organisatie als Quasir. Immers, klachtenfunctionarissen, calamiteitenonderzoekers en vertrouwenspersonen moeten laagdrempelig contact kunnen houden met cliënten om ze goed te kunnen ondersteunen. Corona vraagt echter om alternatieve oplossingen. Anja van Straten-Scheper laat haar licht schijnen op de dien
Lees meer

De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd in coronatijd

Aflevering 3: Marisca Wesselius De Wet zorg en dwang (Wzd) die begin 2020 werd ingevoerd, is voor alle partijen nog wennen. Zowel voor cliënten en zorgaanbieders als de cliëntenvertrouwenspersonen (cvp). Volgens de Wzd hebben cliënten bij onvrijwillige zorg of opname recht op hulp van een cliëntenvertrouwenspersoon. Weliswaar is 2020 een pilotjaar, maar wat zijn in deze ongewone coronatijden de bevindingen van de cvp
Lees meer

De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd in coronatijd

Aflevering 2: Nienke de Kreij Begin 2020 werd de Wzd ingevoerd: de Wet zorg en dwang. Deze geeft cliënten bij onvrijwillige zorg of opname recht op hulp van een vertrouwenspersoon (cvp). Helaas brak in maart de coronapandemie uit. Kan de cvp haar of zijn vertrouwensrol nog wel goed uitvoeren? Hoe helpt de cvp ondanks corona een kwetsbare cliëntengroep? Nienke de Kreij – cvp bij Quasir – deelt haar ervaringen.  
Lees meer

De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd in coronatijd

Aflevering 1: Petra de Wijn De nieuwe Wet zorg en dwang (Wzd) was begin 2020 nog maar nauwelijks een feit of de eerste lockdown gooide roet in het eten. Een tegenslag voor cliënten en zorginstellingen. En evengoed voor de cliëntenvertrouwenspersonen (cvp). Wat is de impact van de coronamaatregelen op hun functioneren? Kunnen zij cliënten bij onvrijwillige zorg of opname nog goed ondersteunen? Petra de Wijn, cvp bij Q
Lees meer

Quasir CVP ondersteunt cliënten bij onvrijwillige zorg

Aflevering: Christiaan van Rosmalen De nieuwe Wet zorg en dwang (Wzd) brengt veel teweeg. Allereerst natuurlijk voor de cliënten zelf. Want kort gezegd, bepaalt de Wzd dat cliënten met een psychogeriatrische aandoening en/of verstandelijke beperking recht hebben op een cliëntenvertrouwenspersoon (cvp). Maar ook voor de zorgaanbieders verandert er veel. Hoe organiseer je die wettelijk verplichte cliëntondersteuning? W
Lees meer

De klachtenfunctionaris in coronatijd

Aflevering 1: Linda de Boon De reguliere zorg wordt her en der afgeschaald. Dus kunnen klachten van patiënten en cliënten nauwelijks uitblijven – zou je denken. Maar is dat inderdaad zo? En is in coronatijd ook de aard van de klachten veranderd? Linda de Boon, klachtenfunctionaris (KF) bij Quasir, deelt haar ervaringen. “Aantal klachten gelijk” Linda de Boon is als klachtenfunctionaris gedetacheerd bij een VVT instel
Lees meer

Vacature ervaren klachtenfunctionarissen voor de regio’s Midden – en Oost Nederland (Apeldoorn/Arnhem/Nijmegen/Doetinchem)

  Heb je ervaring als klachtenfunctionaris in de zorg of het sociaal domein en weet jij als geen ander hoe je twee partijen weer bij elkaar brengt? DAN HEBBEN WIJ EEN MOOIE UITDAGING VOOR JOU! Vanwege uitbreiding van onze klanten-portefeuille zoekt Quasir ervaren klachtenfunctionarissen voor de regio’s Midden – en Oost Nederland (Apeldoorn/Arnhem/Nijmegen/Doetinchem)   Als klachtenfunctionaris van Quasir w
Lees meer