logo
EXPERTISECENTRUM KLACHTEN, CALAMITEITEN EN GESCHILLEN | ACADEMY | ONDERZOEK EN ADVIES

Tweedaagse training Bemiddelingsgesprekken in de zorg


Bij de behandeling van een klacht kan het nodig zijn om een bemiddelingsgesprek te voeren. Als klachtenfunctionaris begeleid je klager en zorgaanbieder naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Een goed gesprek kan vaak veel verhelderen en onvrede wegnemen. Maar hoe begeleid je zo’n gesprek? Hoe bewaak je je eigen onafhankelijkheid als klachtenfunctionaris? Op welke wijze leg je de uitkomsten van het gesprek vast? Vragen die we regelmatig horen van niet alleen startende maar ook ervaren klachtenfunctionarissen. Reden van deze vragen is dat de bemiddelingsgesprekken complexer en lastiger worden door klagers die mondiger worden.

In deze training gaan we ervan uit dat je de (basis)beginselen van je rol als klachtenfunctionaris kent, dus een gesprek op onafhankelijke wijze kan initiëren, structureren en afronden. Je leert om te gaan met complexere en lastiger vraagstukken als het gaat om het voeren van een bemiddelingsgesprek/Mediation. Ook wordt aandacht besteed aan de bijzondere rol die je als interne klachtenfunctionaris ten opzichte van je collega’s hebt.

De training is geschikt voor klachtenfunctionarissen in de zorg, maar ook voor een ieder die in zijn functie te maken heeft of kan hebben met het begeleiden van moeilijke gesprekken. Enige voorkennis van klachtbehandeling zoals opgedaan tijdens onze (basis)training klachtenfunctionaris in de zorg is gewenst echter niet verplicht. Het kan bijdragen aan een beter en sneller begrip van de materie. Daarom is deze cursus geschikt voor diverse functies.

 

Dag1:

  • Lastige gesprekken met licht verstandelijk beperkte personen; groepen (familie en cliënten), mensen die erg hoog in hun emotie zitten.
  • Dilemma’s voor de klachtenfunctionaris; hoe zit het met je onafhankelijkheid; hoe verhoud je je als klachtenfunctionaris tot de werkgever en de klagers; wat betekent de AVG voor jou; hoe zit het met je beroepsethiek en professionaliteit.

Dag 2:

  • Bemiddelingsgesprekken; Mediation tussen cliënten/ patiënten en personeel in de zorg/directie instelling.
  • Oefenen met (eigen) casuïstiek met een acteur.

 

Doelgroep

Klachtenfunctionarissen in de zorg

 

Na de training

Heb je meer inzicht en zelfvertrouwen om zelf complexere en lastiger bemiddelingsgesprekken te voeren. Je kent je eigen valkuilen en weet daarmee om te gaan. Theorie en oefenen met casuïstiek zorgen ervoor dat je de theorie verrijkt met veel praktische oefeningen.

 

Data en locatie

De training wordt gegeven in onze eigen trainingslocatie in Almere, Wisselweg 33.
De data voor deze tweedaagse training zijn 14 en 15 oktober
Tijden van 9.30 tot 16.30 uur

 

Kosten

De kosten zijn € 995,00, dit bedrag is BTW vrij. De training vindt doorgang bij een minimale deelname van 8 cursisten. Het kan dus handig zijn om je met een team aan te melden.

 

Trainer

De trainer is een ervaren mediator die werkzaam is in het werkveld en bekend met de huidige casuïstiek.

 

PE punten

Door het volgen van deze tweedaagse training en het uitvoeren van een voorbereidende opdracht kun je 15 PE krijgen.

 

Wilt u zich aanmelden voor deze workshop? Neem dan contact met ons op via het e-mailadres academy@quasir.nl of via telefoonnummer 085-4874012.