Introductie
Dit betreft één van de trainingen die onderdeel zijn van onze complete opleiding tot klachtenfunctionaris (KF) in de zorg, welzijn en het sociaal domein. Deze training is geaccrediteerd door Registerplein. Het volgen van deze trainingen is ideaal voor mensen die meer willen weten van het werk van de KF. De trainingen zijn tevens zinvol voor KF’en die hun vakkennis willen opfrissen en voor het behalen van PE punten. De trainers zijn zich ervan bewust dat veiligheid in de groep een vereiste is.
Doelgroep
Deze training is voor professionals in de zorg en welzijn die hun kennis willen verdiepen over het vak van KF. De KF heeft soms te maken met emotionele cliënten, waarbij klachten u persoonlijk kunnen raken. Het is een functie die daardoor vraagt om veerkracht, zelfstandigheid, betrokkenheid en inlevingsvermogen, en tegelijk om onafhankelijkheid, integriteit, onpartijdigheid en het nemen van professionele distantie. Tijdens deze training dient u in staat te zijn om functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen en aan zelfreflectie te doen. Ook dient u goede schriftelijke communicatievaardigheden te hebben. Er wordt uitgegaan van een hbo denk- en werkniveau.
Doelstelling
Inzicht krijgen in de wet- en regelgeving waarmee de klachtenfunctionaris te maken krijgt in de zorg en welzijn.
Resultaat
- U beschikt over voldoende kennis van de juridische kaders binnen het vak van klachtenfunctionaris.
- U weet uw kennis van relevante wet- en regelgeving toe te passen in de praktijk.
In bijzondere situaties is de training online te volgen via Zoom, dit altijd in overleg met de verantwoordelijke van de Academy.