Opleiding klachtenfunctionaris zorg, welzijn en sociaal domein voor mediators

Locatie

Wisselweg 33, 1314 CB Almere

Locatie

Wisselweg 33, 1314 CB Almere

Duur

4 maanden

Duur

4 maanden

Kosten

Alle modules exclusief examen: € 2.750,-
Examen: € 450,-
Eventueel herexamen: € 225,-
Alle bedragen zijn btw-vrij

Kosten

Alle modules exclusief examen: € 2.750,-
Examen: € 450,-
Eventueel herexamen: € 225,-
Alle bedragen zijn btw-vrij
Algemeen

Introductie

Deze opleiding op hbo denk- en werkniveau tot klachtenfunctionaris (KF) is speciaal ontwikkeld voor mediators die zich willen bekwamen in het vak van KF in de zorg, welzijn en sociaal domein. Hiervoor hebben we onze reguliere KF opleiding aangepast voor mediators. Ten opzichte van de reguliere KF opleiding is de lesstof over doelgerichte communicatie weggelaten; als mediator hebt u op dit vlak al uitgebreide praktijkervaring. Deze opleiding tot klachtenfunctionaris wordt gegeven door trainers die ervaring hebben als klachtenfunctionaris. De opleiding bestaat uit een combinatie van theorie en casuïstiek, die u naast praktijkgerichte kennis en ervaring ook persoonlijke ontwikkeling oplevert. De trainers zijn zich ervan bewust dat veiligheid in de groep hiervoor een vereiste is. De duur van deze opleiding tot klachtenfunctionaris is negen dagen, verspreid over vier maanden. Onze klachtenfunctionaris opleiding is geaccrediteerd door Registerplein.

 

Doelgroep

De opleiding tot klachtenfunctionaris (KF) is voor gecertificeerde mediators (met aantoonbare ervaring met doelgerichte gespreksvoering en communicatie) die zich willen ontwikkelen in het vak van KF in de zorg, welzijn en sociaal domein. Als KF hebt u soms te maken met emotionele cliënten, waarbij klachten u persoonlijk kunnen raken. Het is een functie die daardoor vraagt om veerkracht, zelfstandigheid, betrokkenheid en inlevingsvermogen, en tegelijk om onafhankelijkheid, integriteit, onpartijdigheid en het nemen van professionele distantie. Tijdens de opleiding dient u in staat te zijn om functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen en aan zelfreflectie te doen. Ook dient u goede schriftelijke communicatievaardigheden te hebben. Er wordt uitgegaan van een hbo denk- en werkniveau.

 

Doelstelling

Na het volgen van de opleiding tot klachtenfunctionaris beschikt u over de juiste theoretische kennis en communicatieve vaardigheden die deze functie vereist. Ook bent u na de opleiding op de hoogte van de positie van de KF. U bent in staat om de eerste opvang te bieden aan cliënten met een klacht. U weet het probleem te verkennen en te analyseren, en de diverse benodigde gesprekstechnieken toe te passen. Ook weet u welke aspecten belangrijk zijn bij kwaliteitsbewaking, klachtenmanagement en preventie. En u bent in staat om wezenlijk bij te dragen aan het kwaliteitsbeleid en klachtenmanagement van de zorgaanbieder. Daarbij bent u een volwaardige gesprekspartner voor de bestuurder.

 

Resultaat

Na deze basisopleiding tot klachtenfunctionaris weet u uw ervaring als mediator in te zetten als klachtenfunctionaris in de zorg, welzijn en sociaal domein. U bent in staat om klachten vanuit een onafhankelijke positie te behandelen. U weet de volgende taken uit te voeren:

  • gesprekken voeren met klager en/of aangeklaagde
  • bemiddelingsgesprekken voeren
  • rapportages en jaarverslagen maken
  • trends signaleren en aanbevelingen doen, net een stapje vooruit durven lopen
  • klagers en aangeklaagden informeren over oplossingsrichtingen
  • klagers en aangeklaagden ondersteunen in het proces van klachtbehandeling

 

Als mediator verkent u met deze opleiding uw grenzen en mogelijkheden als klachtenfunctionaris. En u ontdekt welke stijl van werken het best bij u en diverse situaties past. Hebt u het examen gehaald, dan kunt u zich laten registreren in het kwaliteitsregister voor klachtenfunctionarissen van Registerplein.

In bijzondere situaties zijn delen van de opleiding online te volgen via Zoom, dit altijd in overleg met de verantwoordelijke van de Academy.

 

Contact

Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.

Contact met Siberta Hassing:

Studieprogramma Data Brochure Schrijf u in
  • 156 PE punten
  • Geaccrediteerd
    door Registerplein
  • Onafhankelijkheid
  • Klachtenmanagement
  • Gespreksvaardigheden
  • Kennis van
    juridische aspecten
  • Persoonlijke ontwikkeling
    en reflectie
  • Intervisie
Interview Aria van Straten Scheper advies checlist

Advies nodig?

Wilt u weten of de opleiding tot klachtenfunctionaris (KF) bij u past? Neem gerust contact op met de Quasir Academy. Wij informeren u graag over de opleiding en het werk van de KF. De Quasir Academy is hét opleidingsinstituut voor professionals en organisaties op het gebied van klachtenmanagement, calamiteitenonderzoek en cliëntenondersteuning.
© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.